Plan reis naar prairievolken aug/sep 2020

Onderstaand is een mogelijke route. Hier zijn we uitgegaan van een reis van drie weken met start in Denver en eindigend in Bozeman Montana, vanwaar we terugvliegen. Deze reis duurt 21 dagen uit en thuis.
Aangepaste versie 26 september 2019

Dag 1.
Vertrek vanuit Amsterdam naar Denver. Er moet één keer worden overgestapt.
We vliegen waarschijnlijk met een Amerikaanse maatschappij. Er wordt eerst naar een zogenaamde ‘HUB’ gevlogen, bijvoorbeeld Washington DC of Chicago. Daar moeten we dan door de security en douane, met de bagage, die we daarna weer afgeven voor de vlucht naar Denver. Het voordeel is wel dat in Denver we zo de bagage van de band kunnen halen en er geen controle meer is.

Vliegen we met Icelandair, dan is de overstap op het vliegveld van Reykjavik. Daar wordt de bagage achter de schermen doorgesluisd naar de vlucht naar Denver. Wij laten alleen ons paspoort controleren en er is meestal een veiligheidscontrole. Het nadeel is dan wel dat in Denver we door de security en douane moeten, als je een beetje ‘gaar’ bent van de lange reis.

Voorheen haalden we direct de auto op, maar dat kon soms erg traag gaan en de meeste reizigers zijn dan moe en willen naar het motel. Nu nemen we direct de shuttle naar het motel niet ver van het vliegveld en ’s morgens na het ontbijt laten we ons terugrijden naar het vliegveld om de auto te regelen.

Dag 2.
We rijden naar de dichtstbijzijnde Walmart om boodschappen te doen. O.a. een flinke koelbox. Daarna de Interstate 70 West, de Rockies in. De bestemming is Estes Park – Rocky Mountain National Park. We gaan niet rechtstreeks, maar via het plaatsje Nederland. Zo maar omdat het leuk is en een prachtige rit. We overnachten ergens rond Estes Park en maken daar een prachtige rit naar het Alpine visitor center over de ‘Old Fall River Road’ (bijna 12.000 Feet – 3.650 mtr).

Dag 3.
Op ons gemakje door naar Fort Laramie, waar heel veel verdragen zijn gesloten met de indianen. Alle verdragen zijn eenzijdig verbroken door de blanken.

Dag 4.
De volgende stop is Fort Robinson. Hier werd Crazy Horse vermoord.

Dag 5.
We rijden via Chadron en het stadje Pine Ridge naar Kyle. Dat is de enige plaats op het reservaat waar een motel is. We bezoeken daar o.a. de bibliotheek, die heel belangrijk is voor het reservaat.

Dag 6.
Bezoek aan Wounded Knee, waar een paar honderd ouderen, vrouwen en kinderen werden vermoord door de 7e cavalerie van het Amerikaanse leger. Overnachten in Kyle.

Dag 7.
We bezoeken een pow wow, op de eerste maandag van september – Labourday. Ergens op het reservaat is dan altijd een pow wow. Overnachten in Kyle.

Dag 8.
Een hele dag om de Badlands te verkennen. Via Interior (Ben Reifel Visitor Center), naar het ‘spookstadje’ Scenic. Als het goed is komen we onderweg bizons tegen. Overnachten in Rapid City.

Dag 9.
Rit door de Black Hills, met een bezoek aan Crazy Horse Mountain, Black Elk Peak, die eventueel ‘beklommen’ kan worden als het weer goed is. Het resultaat is een prachtig uitzicht op de verre omgeving. Dit is het hoogste punt tussen de Black Hills en de Franse Alpen. Ook gaan we op zoek naar Bizons, eventueel naar Custer State Park, waar een grote kudde bizons is. Overnachten in Rapid City.

Dag 10.
Vanuit Rapid City richting Bear Butte bij Sturgis. Gelegenheid om naar de top te ‘lopen’. Dit is een stuk makkelijker dan Black Elk peak. Op en rond Bear Butte voeren vooral de Cheyenne en de Lakota regelmatig ceremonies uit. We overnachten wellicht weer in Rapid City, minder dan een uur vanuit Sturgis. Dan kunnen we de bagage lekker een paar dagen in de hotelkamer laten staan.

Dag 11.
Na een bezoek aan bijvoorbeeld The Journey Museum, en/of Prairie Edge, rijden we op ons gemak naar Devilstower, (indiaanse naam Mata Tipila). We overnachten in of rond Hulet.

Dag 12.
We nemen ruim de tijd voor Mata Tipila. En nee…. die gaan we niet beklimmen. We kunnen vandaag verder rustig aan doen en weer overnachten in Hulet.

Dag 13.
Een flinke rit naar het Little Bighorn Battlefield, zo’n 300 km – ca 4uur rijden. We kunnen een stop maken bij de St Labre Indian School in Ashland. Een goed georganiseerde school voor een groot deel voor Cheyenne en Crow kinderen. Wel jammer dat de nadruk erg wordt gelegd op de (katholieke) godsdienst in vrijwel alle activiteiten.

Dag 14.
Op ons gemakje rondkijken op het battlefield van Little Bighorn, waar Custer zijn Waterloo vond.

Dag 15.
Een rit de bergen in naar het Medicine wheel.

Dag 16.
Een volle dag verblijf in Cody met voldoende tijd om het Buffalo Bill Cultural Center te bezoeken. Zeer de moeite waard.

Dag 17 en 18.
Bezoek Yellowstone Park.

Dag 19.
Nog een ochtend in Yellowstone Park en dan een mooie rit naar Bozeman (of Belgrade).

Dag 20.
Auto inleveren en vlucht terug naar huis vanaf het vliegveld bij Belgrade/Bozeman.

Totaalprijs per persoon – 20 dagen – 2 personen op kamer
Heen naar Denver Colorado – Terug vanuit Bozeman Montana     ca   3.780,00 Euro inclusief maaltijden, maar exclusief verzekeringen en zakgeld.
Meerkosten voor een éénpersoons kamer 1.000,00 Euro. (kamers in de VS worden altijd berekend voor twee of vier personen, ook al maakt er maar één persoon gebruik van).

De genoemde prijzen zijn gebaseerd op de vliegkosten, motels, autohuur van september 2019. Ook kan de prijs van de dollar invloed hebben (negatief of positief) op de uiteindelijke totaalprijs.
Stel dat ik bij het reserveren voordeliger uit ben dan 100 euro per kamer, dan wordt dat in mindering gebracht op de totaalprijs, maar het kan ook andersom. Vandaar dat ik een bedrag van 200 euro per persoon ‘onvoorzien’ opvoer. Dat wordt na de reis verrekend. Dit extra bedrag is ook voor de betaling van bijvoorbeeld een indiaanse gids of een kleine bijdrage voor een project .

BELANGRIJK – BELANGRIJK – BELANGRIJK – BELANGRIJK –
Ik ben geen reisbureau. Ik begeleid alleen de reis en ik bereid de reis (ten dele) voor. Lidmaatschap van de ANVR en/of SGR is dus NIET van toepassing.
 Vandaar dat een goede complete verzekering zo belangrijk is. Zorg voor een verzekering waarbij de begeleider genoemd wordt. Kan ik onverhoopt niet mee of word ik ziek onderweg, dan moeten de deelnemers de mogelijkheid hebben om de reis te annuleren of af te breken.
De deelnemers zijn zelf volledig verantwoordelijk voor het aanleveren van de juiste gegevens (voor vliegtickets), de ESTA verklaring, goede verzekering enzovoort. Voorheen regelde ik de vliegtickets op de eigen laptop. De laatste keer heb ik het door een reisorganisatie laten doen en dat beviel prima (Dat zal dit keer TIOGA tours zijn). Je betaalt een beetje extra, maar het scheelt een hoop gedoe. Zij hebben alle mogelijkheden op het scherm en kunnen direct een optie nemen.

Binnenkort komt er ook een alternatieve, kortere route op deze pagina, waarbij we als vertrekpunt Rapid City nemen in plaats van Denver.